Bebisfeber

Vad är det som händer? Varför går alla och blir gravida helt plötsligt?

En del som jag känner har gått och blivit gravida och några av dom har redan fått sina barn. Jösses säger jag bara. Redan? Ingen av oss har hunnit fylla 25 ännu. Är det redan dags?

Okej, men visst. Hade jag stått där med en sambo, fast jobb, bil och hela köret och blivit på smällen, då hade jag säkert behållt barnet. Men skillnaden nu, är att jag har framtidsmål och ambitioner som jag vill uppfylla innan jag sätter ett nytt liv till världen. Jag vill hinna resa och göra saker (det kan man väl göra efter barnet är fött... i typ pensionärsålder) medans jag orkar och kan. Tanken på att bli mamma lockar mig inte alls. Ibland funderar jag över om folk blir gravida bara för att de inte har jobb. Skaffa tv? Nej men allvarligt talat, jag är säkert jätteprovocerande nu, det är inte meningen, men känslan finns där ändå. Eller är deras ambitioner och framtidsmål att skaffa barn och familj? Okej, det är inget fel på det. Man får såklart göra som man vill, men ibland kan jag inte låta bli att säga något, när modern i fråga är en ung tjej som knappt har inkomst. Man kan få bidrag, men vad är det som säger att det täcker alla kostnader?

Vill du ha en sån här krälandes där hemma på vardagsrumsgolvet?

Kommentarer
Postat av: Ann

Inte för att jag vet vad det är för bidrag man får som gör att folk skaffar barn som du skriver om , visst det finns föräldrar penning men det går ju åt till kostnader för barnet och under den tiden man är mamma ledig bara. Sedan är det ju barnbidraget utöver det men det har man ju som sagt till barnet, kläder mat blöjor dagisplats osv.. Det är skrämmande om det faktiskt finns folk som skaffar barn för att de TROR att de kan överleva på de "bidragen" då ex föräldrarpenningen enbart finns i ett år som är det du får gå hemma i början då du inte kan jobba. Och den är inkomstbaserad.



dvs om du inte har jobb får du näst intill knappt ngt att leva för där heller, har du jobbat som jag gör så får du en hel del mer efetrsom det ska täcka din lön.



Jag är kanske inte direkt ung med mina 29 år och henke är väl ung med sina 25 men vi tyckte det var så jävla tråkigt nu att se våra (du är väl i yngsta laget för att räknas in här förstås) vänner som är både i min ålder och runt 25 och över där sitta och supa varenda helg på samma ställe snacka skit om samma folk som de umgås med dagligen iallafall (jävligt märkliga fenomen där) och vi har gjort allt det redan så vi kännde inte att vi misar ngt, men vi kan ju fortfarande roa oss sen när lillan är iaf runt halvåret och man kan lämna henne ngn gång hos sin mormor eller dylikt. Livet slutar inte för att man har barn, däremot är jag helt emot att för unga skaffar barn då det sällan är ett bra alternativ mognadsmässigt. (märk att jag skrev sällan inte alltid)



Själv tycketrjag det är sorligt att se äldre som vill ha en framtid sitta där själva supandes helg ut och helg in som en skiva som går på repeat, där de bara åldras utan att planera vidare för framtiden, jag sj hade inte velat vara allt för gammal innan jag skaffade barn vad har man för glädje av det när man inte längre har ork för sina barn eller hinner se dem växa upp innan man behöver ålderlig hjälp sj?.. :P



Nåväl detta är mina tankar och såväl många andras utan tvekan. Men att skaffa barn är ngt som är en mognadsfråga, det är inte alla som känner sig redo för det och det kan jag förstå då det är ett ansvar som inte liknar ngt annat, men det är fan så mycket roligare när man varit ute varenda helg med bänga fylle krakar me den liten som förgyller tillvaron mer än en flaska sprit gör. :P

2011-02-22 @ 11:53:23
Postat av: Ann

föresten är det ngn merän oss som man känner som väntar tillökning i sin familj? :)

2011-02-22 @ 11:56:46
Postat av: Ronja

jag har några klasskamrater från gymnasiet, två av dom som har fått barn nu är lika gammal som mig och ett år yngre. De andra två är ett par äldre än mig, på något sätt känns det mer okej. :P

(sen finns där några till som jag inte känner, som är yngre än mig som både har fått barn och ska ha barn...)



Men jag kan hålla med dig där, att sitta o supa bort sitt liv varje helg ÄR sorligt, istället för att spara dom pengarna o åka på en liten resa och upptäcka saker. ;) Eller skaffa sig en hobby?

Det är som du skriver, det handlar ju om mognad. Och jag är inte mogen för det än. :P



Själva grejen med det här inlägget är mest att jag blir upprörd när folk i min ålder och yngre går och blir gravida, jag säger inte att dom gör fel det är jag som reager på ett konstigt sätt, haha. Så mig ska man npg inte bry sig om... man gör ju som man vill, jag vet ju inte hur deras livssituation ser ut, men vad jag har sett verkar dom nöjda med det dom har, och det ska man vara, och det är det som är huvudsaken. :)



Du och henke har gjort vad ni ska i ungdomsåren, där är jag inte lika upprörd, det är ju några år sen ni var i min späda ålder, haha. ;)



(Återigen, jag menar inte att sitta här och provocera och framför allt inte kasta skit på folk, för det är inte det jag menar)

2011-02-22 @ 21:52:23
URL: http://papillonsdamour.blogg.se/
Postat av: Ann

ingen fara jag förstod dig, jag blev mestadels konfunderad över att det kanske faktiskt finns folk som tror att det finns pengar i att skaffa barn när man har det illa ställt.. Det är isf oroande och inte okej. jo vi blir inte yngre, men fy fan vad skönt (enligt mig) att ha blivit äldre, så jäkla mycket stress och måsten när man är betydligt yngre.. Nu lever man bara och är nöjd, jävligt skönt det som omväxling. :P



2011-02-23 @ 14:57:03
Postat av: Ronja

Jag vet inte om det är jag som har målat upp en bild av det, men med tanke på tjejer som går i gymnasiet eller kanske inte har ett ordentligt jobb blir med barn så börjar jag undra... hur ska dom klara sig? Det är där jag får den känslan. :S



Jaså? Haha, det kan jag nog tänka mig, man har hunnit få lite erfarenheter på vägen och så. ;)

2011-02-24 @ 09:23:51
URL: http://papillonsdamour.blogg.se/
Postat av: Ann

Ja med stress och måsten som yngre menar jag att många (inte alla) tänker "oh jag måste": hinna resa , festa gå på spelningar leva livet (som om livet slutar sedan och möjligheterna försvinner, men det lär man sig med åldern att den inte gör) osv.. den stressen .. man vänder bara på livet man missar inget varken med barn eller åldern. :P



Vet inte riktigt vad du menar med ordentligt jobb, har man inget och ingen inkomst what so ever DÅ är det oroväckande.. Men man vet ju inte hur folk har det, eller hur mogna de är eller vad deras kille/man jobbar med alltid, jakänner ju en del som har män som har så pass bra lön att tjejen inte behöver jobba som exempel utan bara behöver styra upp hemmet och ungarna. rena drömmen ju.:P eller ja iaf för de som trivs med att gå hemma istället för att gå och jobba. (är sj inte i den kategorin) :)

2011-02-24 @ 12:28:11
Postat av: Ronja

Att vara timanställd o bara ha 10 timmar i veckan är inget ordentligt jobb, det är så jag menar. ;) Men det är klart, har killen/pappan ett ordentligt jobb och så är det ju en annan sak.



Men jag kan också ha en förvrängd bild av det hela. I mitt fall jobbar jag ungefär knappt 50%, har ett band som jag vill satsa på (blir det inte med nuvarande bandet blir det med något annaat) och framför allt vill jag kunna försörja mig själv, jag vill aldrig behöva vara beroende av någon. Så... jag kanske tror någonstans att alla andra också vill ha det så, därför blir jag upprörd när någon i min ålder eller yngre, blir med barn. :O (inte för att alla som är äldre än mig kanske har en stadig grund att stå på, men de flesta har det, hoppas jag i alla fall) Jag borde inte bry mig egentligen, men jag blir stressad av det, hahaha :P

2011-02-24 @ 16:58:55
Postat av: Ann

Se stressen Ronja! haha Sluta med den, ta saker i din takt, ochdu har andra drömmar som bande som du vill satsa på osv.. allt annat kan ju vänta.. Livet tar som sagt inteslut för att man blir äldre, man får bara mer erfarenhet av saker och ting. :)



Tio timmar försörjer man inte ens sig sj på så det förstår jag. :)



Föresten på tal om annat än bebisar ekonomi och dylikt det, hur går det för bandet?

Såg ngnstans att ni sökte trummis, hur kan det komma sig? :O Vad tusan hände egentligen, jag trodde ni var liksom the one and only i gänget?? :O

2011-02-24 @ 20:24:32
Postat av: Ronja

Haha, så sant som det är sagt. ;)



Ja, allt kom på en gång typ, efter 2½ år i samma lokal så kom folkuniversitetet på att brandsäkerheten är åt helvete så vi får inte repa där längre. Sen har dom inte fler replokaler så vi vete tusan vart vi ska ta vägen. :S

Vi håller på o letar som dårar, där är ju ABF o så men det kostar ju en halv förmögenhet för att få repa där... (säger jag som inte har pratat med dom än, men innan betalade vi ingenting)



Sen Malin orkade inte mer av personliga skäl, men vi har hittat en annan tjej som ska provspela med oss så fort vi hittar en lokal igen. När det nu blir, snart hoppas jag... Det kliar liksom i kroppen och allt känns jättekonstigt för att vi inte repar. Vi har ju ändå varit rätt så aktiva under 2½ års tid. :O

2011-02-24 @ 20:46:28
URL: http://papillonsdamour.blogg.se/
Postat av: michelle

man kan inte bli annat än irriterad när man läser vad folk som dig skriver,

att folk skulle gå o skaffa små underbara barn är inte för pengarnas skull, pengarna man får är inget att hurra för, jag tycker att du är sjukt tramsig som dömmer folk som faktiskt vill ha barn och har barn, och åldern där har väl ingen betydelse, att du inte vill skaffa barn får ju du avgöra själv, men du behöver inte prata om bebisar på detta sättet för det! om du nu vill göra karriär och nå dina mål, GÖR DET vem har stoppat dig?

skaffa barn när du är 65 istället så hinner du se dem växa upp i 20 år! och du var faktiskt själv en sån "där" krälande på vardagsrumsgolvet när du var lite, fast du önskar kanske att du inte föddes? synd om dig då!

2011-02-25 @ 13:30:07
URL: http://minlycca.blogg.se/
Postat av: Ronja

Michelle: Om du inte har insett det själv så är du mer dömmande än vad jag är... Framför allt; tar förhastade slutsatser, läs mitt inlägg en gång till + kommentarerna.

2011-02-25 @ 14:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0