VARNING FÖR JELENA FOMICHOVA!!!

(Jag sprider det här vidare från en väns facebook. Såhär ska det inte få gå till.)

VARNING FÖR JELENA FOMICHOVA!!!


Jag skriver om en uppfödare som heter Jelena Fomichova, och som föder upp franska bulldoggs, mops och även bostonterrier. Hon är en välkänd hundutställare, som vinner många priser både nationellt och internationellt, och hon har en stor verksamhet i Riga, där hon kommer ifrån, men även i Sverige sedan något år. Hon är folkbokförd i Sverige, och har en registerad uppfödning i Svenska kennelklubben.

Vi köpte en fransk bulldogg den 12/4 från uppfödaren Jelena, en hund med stamtavla och registrerad i kennelklubben. I samband med köpet uppmärksammar jag ett stort sår vid hundens rumpa, och veterinären som gör besiktningen undersöker såret, och skriver ut en salva. Hon tror också att såret uppkommit i samband med att hunden kan ha haft diarréer. Vi köper ändå hunden för 17000: -, då han i övrigt, enligt besiktningen, är en frisk hund. Vi skriver under köpekontraktet, som redan var ifyllt, förutom mina uppgifter, och sedan åker vi hem till Göteborg. Vi satt på utsidan av en husvagn och jag fick ingen genomgång av kontraktet, men jag utgick ifrån att säljaren, som nu är ansluten till Svenska kennelklubben, dels har dolda fel försäkring och att hon är ärlig och har goda avsikter som en seriös uppfödare som hon utger sig att vara.
Jag frågade också uppfödaren om försäkring, men då hon inte talar engelska eller svenska fick jag inga klara besked på frågan. Uppfödaren talade också med min väninna i telefon, som kan ryska, så att uppfödaren kunde uppmärksamma oss på eventuella problem eller andra saker kring hunden vi köpte, men hon nämnde absolut ingenting till min rysktalande väninna.

Efter att hunden varit hos oss i ca två dagar, kan vi konstatera att allt inte står rätt till, hunden läcker bajs, och har diarréaktig avföring. Vi kontaktar igen veterinären som gjorde besiktningen, och hon skriver ut penicillin och upplyser oss att om det inte blir bättre inom 7 dagar får vi kontakta veterinär som gör en mer grundlig undersökning. Jag skriver även ett mail till köparens dotter, som i sin tur svara att hon tycker det är tråkigt att vår hund har hälsoproblem, men det var absolut inget de var medvetna om. Jag har sedan mailkontakt med säljaren under den veckan som vår hund tar sin första (av totalt 4 kurer penicillin) och varje gång är det jag som skriver och talar om hälsostatusen till säljaren, hon frågar aldrig om hans eventuella förbättringar/försämringar.

När en vecka gått, och vår hund inte är ett dugg bättre tar jag honom till smådjursakuten i Göteborg, och de gör en grundligare undersökning på honom, och sätter in ett nytt penicillin och även foderbyte+kosttillskott. Jag mailar igen till säljaren, och då får jag till svar att hon kan tänka sig byta ut hunden mot en annan valp. Jag accepterar inte det då hon nu redan sålt oss en sjuk hund till fullpris, utan jag ber henne reducera priset på vår hund, och betala tillbaka 11000:-, vilket skulle vara 50% av inköpspriset och även täcka de kostnader vi då haft för hundens veterinärsbesök och mediciner, detta vill inte säljaren godta, utan ny valp och vår hund tillbaka till henne.....
I denna historia finns en väninna till säljaren, som engagerar sig i vår sak, och som försöker få säljaren att göra rätt för sig, att säljaren betalar oss de pengar vi köpt hunden för, och vi får samtidigt behålla hunden, men detta vill inte säljaren godta, utan hon vill ha hunden tillbaka i det fall hon skall betala tillbaka några pengar, och då de 17000:- vi köpte hunden för, inte de extra kostader vi haft med mediciner och veterinärsbesök.

Vid ett tillfälle skall säljaren ha sagt till väninnan att hon skulle kunna tänka sig att betala oss 8.000:-, inget mer, och jag kände då att det är bättre än inget, även om jag själv aldrig fått det erbjudandet från säljaren, så sa jag till väninnan att hon får hälsa att jag godtar budet på 8000:-, men då säger säljaren helt plötsligt nej, hon har inga pengar att betala till mig.....

Den 1 maj blir vår hund så pass allvarligt försämrad så vi får åka med honom igen till smådjursakuten, som då behåller honom över 2 dygn och gör ett antal prover och tester, vilket senare visa sig vara negativt på allt. Vi får då betala 13800:- för detta, då vi i vår tur inte har någon försäkring som ersätter våra utlägg, eftersom hundens sjukdom fanns redan vid inköp, och säljaren har inte berättat att hon inte har dolda fel försäkring i samband med köpte, så vi får stå för hela räkningen. 

Hunden får igen en ny pencillinkur, och byta foder ännu en gång.... 
Nu har det gått ytterligare 2 veckor, och vår hund är i dåligt skick. Vi har nu fått ett tips från den första veterinären, som gjorde besiktingen på hunden, att vi skall göra en "huskur" med kokt grötris, salt, socker och smör+mosade fiskbullar... detta skall han äta i små portioner under 14 dagar, och han har också påbörjat att äta kortison, och om detta inte hjälper kommer vi att behöva avlida honom.

Under hela denna perioden har jag haft sporadisk mailkontakt med säljaren, och hon påstår att hon är ovetandes om hundens hälsoproblem, trots att hon står som ägaren. Hon lägger ansvaret på en idag död kvinnas samvete. Hon anser att hon fullgjort sina förpliktelser som uppfödare och säljare genom att erbjuda mig en ny valp....Hon har inte vid något tillfälle erbjudit sig att ersätta mig, och hon har inte heller engagerat sig eller på eget initativ frågat kring vår hunds hälsa. Hunden var 8 månader när vi köpte honom så självklart borde uppfödaren vetat om dessa bekymmer kring diaréer och svårt att "hålla tätt".

Hon berättar också att hunden har varit i Riga under ett antal månader, något som jag INTE fått några handlingar eller information om, och när jag frågar kring detta svarar hon inte.....

När jag nu har börjat att själv "rota" kring uppfödaren och hennes förehavanden så har jag hittat ett antal konstiga saker. Hon smugglar hundar till Sverige, hon är anmäld för vanvård och hon har förbud att föda upp ett visst antal kullar per år, hon har falska papper på de hundar hon äger, chipmärkningar stämmer inte med hundarna och hon redovisar inte de pengar hon tjänar på sin försäljning, trots att hon säljer flera hundar per månad för dyra pengar. 

Hon har sedan tidigare anmälningar på sig hos Jordbruksverket, hon har anmälningar hos Länsstyrelsen i Uppsala och Stockholm, men inget görs.
Även Svenska kennelklubben är väl medvetna om hennes hundhållning, men trots det får hon fortsätta sin verksamhet i deras goda namn.....

Jag kontaktade Svenska kennelklubben, och skrev ett långt brev kring turerna för vår hund, och nu har det gått ett antal veckor men inget svar. Jag pratade med någon vid juridiska enheten på Svenska kennelklubben, och hon informerade mig om att jag måste först delge säljaren mina ersättningsanspråk, sedan, om hon inte betalar, kan de kanske hjälpa mig. Jag fick dessutom en hel del dumma kommentarer från hon på juridiska avdelningen, såsom " du borde kanske ha nappat på erbjudandet om ny hund när du hade chansen"........ Hon uppmanade mig att också att ringa till Tullverket, då jag kunde ses som medbrottsling ifall jag inte gjort en anmälan, trots att jag vet att min hund varit i Riga utan papper... 

Jag ringer till Tullverket, som tar en rapport.. sedan vet jag inte mer... Jag ringer till Jordbruksverket, som först skriver ner min berättelse, sedan ringer upp mig efter dryga 30 minuter och ber mig faxa in alla papper då det visar sig att säljaren har flera anmälningar på sig till Jordbruksverket......Jag ordnar allt de ber om på min semsterdag, allt för att det förhoppningsvis skall sätta stopp för denna oseriösa och mycket "fula" uppfödare....sedan hör jag inget mer....

Jag försöker komma fram till Länsstyrelsen i Uppsala under en hel förmiddag, men alla telefoner har automatisk telefonsvarare, och i växeln får jag veta att de ALLA sitter i möte... Återkom kl 12.30.. och om något djur far illa blir min följdfråga.. "tja, återkom kl 12,30" får jag till svar. Jag får tillslut tag i en vid Länsstyrelsen, som låter meddela att de får se om Efter alla dessa turer som är, och har varit, så känner jag mig maktlös... Ska en uppfödare få göra som hon vill, kan man verkligen smuggla hundar, ha svarta pengaffärer och falska dokument på hundar ostraffat, utan att man utreder och tar detta allvarligt?!

Vi har tre myndigheter som jag anmäler till, och som uppger att jag har verkligen rätt i att hon bryter mot våra lagar och regler kring hundhållning, och även andra paragrafer, men dessa tre myndigheterna gör ingenting..... 

Som parantes till allt detta kan jag säga att när vi var i Heby och köpte vår hund hade uppfödaren ca 10-12 hundar bak i sin skåpbil, sittades på en yta av 100 cm längd och 50 cm bredd, i små burar... ca 6 timmar var vi totalt i Heby och inte en gång släpptes hundarna ut ur bilen, eller hade vatten eller annat i sina burar de var inträngda i. Något jag i efterhand reflekterat på, men i ivern och lyckan att äntligen få möjlighet att köpa en fransk bulldog så var det inget jag tänkte på när vi var på plats.. tyvärr 

Jag vet också att nu har uppfödaren flertal hundar "ute på arrende" vilket betyder att hon har flera hundar som hon skriver på andra personer, så kan hon fortsätta avla utan att någon kommer åt henne, men när det skall säljas valpar så står hon som ägare... 

Hon har också lämnat två av sina hundar till bekanta, som i sin tur lämnade dessa hundar i ett källarförråd utan mat och vatten, stående i sin egna avföring. Dessa två hundar är nu omhändertagna av Länsstyrelsen i Stockholm, men uppfödaren kan fortsätta sin verksamhet och hon är fritt ute....de kan priorierar min anmälan, då de inte såg den som akut.....sedan vet jag inte mer....
Vad jag egentligen vill med hela denna berättelsen är att man granskar uppfödaren, sätter press på våra myndigheter och sprider hur det tyvärr kan gå till i hundvärlden. Att man som köpare INTE är trygg trots att man gör det som man tror är rätt, köper hund från registrerad hunduppfödare i Svenska kennelklubben, och köper hund med stamtavla...Att man skall läsa varje liten detalj i köpeavtalet och verkligen försäkra sig om att hunden har en dolda fel försäkring, eller att uppfödaren står för eventuella kostnader som blir om de kan visas att det uppstått innan hunden köptes.

Jag vill också att man gör myndigheterna lite medvetna om att det är en slapp inställning de har, att de verkligen inte uppmuntrar människor att göra rätt om de ser att lagar och förordningar inte följs. Jag har kämpat för vår hund sedan dag 1, jag har skrivit, ringt, betalt enorma pengar på veterinärerer och mediciner ( totalt snart 50.000:- ) och jag trodde att lagen skulle tillämpas i alla fall, inte bara när det är tvärtom... För jag kan garantera att hade det varit omvänd historia, att hunden kanske bitit någon hade man snabbt omhändertagit hunden och med största sannolikhet avlidat honom, man hade också fått stora rubriker i media och det hade blivit skadestånd och jag hade troligtvis blivit dömd för vårdslöshet om hunden tex gått lös....

Samma gäller om jag smugglar in knark, då hade man agerat snabbt och säkerligen hade jag blivit dömd, men att smuggla hundar är tydligen ok....trots att det kan medföra allvarliga smittorisker och det är stora pengar att tjäna.

Jag ber om hjälp, för jag känner mig maktlös, jag vädjar till vänner och bekanta att sprida detta, för vem vet, nästa gång kanske det är din vän, granne eller släkting som råkar ut för samma historia.
Själv så har jag gett upp, jag har all min kärlek och focus på vår underbare hund, att han ska bli frisk och vi får glädjas åt vår hund istället för att dagligen behöva gå och oroa sig och se hur han sakta tynar bort.

Tack för att du tog dig tid att läsa igenom detta långa brev, och tack om du sprider det vidare, för jag har försökt på andra vägar, genom media, men de anser inte att detta är en historia som är värd att uppmärksammas, tyvärr så nu hoppas jag på Facebook genomslagskraft.

Kommentarer
Postat av: Ann

Orka ärligt talat inte läsa denna romanen. :P

2012-05-15 @ 15:18:19
Postat av: Ronja

Jag förstår det, jag kan göra en liten sammanfattning: Det handlar om en kvinna som har köpt en hund med fin stamtavla av en "bra" uppfödare, som är med i kennelklubben och hela baletten. Hon betalade fullpris för hunden, men så visar det sig vara att den egentligen är sjuk. Och eftersom det inte fanns någon försäkring från början (bara det...) så suger ju veterinärerna, eller hunden, pengar från människan. Hon har gjort allt för att komma i bukt med uppfödaren som tycker att hunden inte är hennes problem längre. Efter en researsch visar det sig att uppfödaren har blivit anmäld för vanvård av djur sedan tidigare.



Hon har försökt med allt, dragit in jurister och grejer men det är ingen som gör något.



Jag försökte göra det så kort och informativt det bara gick. Jag blev arg och ledsen när jag läste det här. :(

2012-05-16 @ 20:42:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0