Brandfarliga scones

Jag vet inte om jag ska kalla mig klantarsle eller om jag ska skylla på timern ELLER om jag har en sjukt dålig spis. (Jag har en sån där minispis, som består av två plattor och en liten ungn.)

Jag tänkte göra scones och ta med till jobb imorgon. När timern ringde efter 10 min (så länge som de skulle vara inne) går jag till köket och ser att det ryker lite från ungnen. Jag öppnar luckan och mer rök kommer ut (inte sådär våldsamt mycket, men ungefär som när man bränner något på spiset) jag får halvt panik av röken, på det hela går mitt brandlarm igång och jag drar ut sladden till spishelvetet, rycker tag i brandlarmet (som just nu bara ligger på proppskåpet, har inte skruvat upp den i taket ännu), springer och öppnar balkongdörren och försöker få tyst på larmet. Jag bankar, slår och svär, sliter upp luckan och sliter ut batteriet. Tystnad. Äntligen. Och sen... vad fan hände? Inget farligt hände tänkte jag. Allt är lugnt.

Jag slängde delarna av larmet på golvet (för att se något positivt i det hela så funkade larmet, fast det är köpt på netto ;)) och gick för att kolla mina scones. Dom är brända på undersidan, det gick att skära bort såklart, men tråkigt att halva bulljävlarna blev svarta.

Efter några minuter och efter att jag hade provätit en scones gick det upp för mig om vad som egentligen hände. Nu håller jag på att vädra ut röken och jag är helt uppe i varv. Hur fan ska jag kunna lägga mig nu? Jag ska upp tidigt imorgon och ofta jag kommer att somna när här luktar rök. (Jag får halvt panik av den lukten)

Vad hade hänt om de förbannade sconesen hade varit inne någon minut längre? Jag vågar knappt tänka på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0