huliganer, face to face

Igår var det tydligen fotboll i stan. Innefrån jobb kunde jag skåda ett stort gäng killar, mörklädda med vita masker, som skrikandes och gormandes gick utanför på bruksgatan. Först när jag hörde ljuden trodde jag det var något kul på gång, uppträde eller något annat tokigt som man kan se ibland, men när jag såg de mörka jackorna, de vita skorna och luvor som var uppdragna över huvudet, med masker till, gick det en liten rysning genom kroppen. Det var nog allvarligare än ett vanligt uppträde. För några minuter senare efter att ha beskådat detta kom det poliser, flera stycken, det stannade en pikébusss precis utanför och jag förstod då att detta faktiskt var huliganer. De flesta blev antagligen skräckslagna, och några var påväg in till buitken för att gömma sig... Jag kände hur jag både blev arg och rädd, tur att dom hade en polis efter sig hack i häl och hann inte ta mer än ett steg in i butiken. Nyfiken som man är (och alla andra som är ute och går på bruksgatan denna lördag) tittar nyfiken fram bakom polisbilen för att se vad som händer. Polisen hade satt ett gäng killar längs med husväggen. Jag vet inte exakt vad dom gjorde, men jag kunde se att en tog en påse från en av killarna. Jag antar att det var öl i den där påsen. Och att killen i fråga var minderårig.

Det där med att dom är minderåriga fick jag beskåda senare. För efter att polisen hade kört iväg kom det in tre killar i butiken. Men dom var lugna. Jag tänkte inte så mycket på det, tills en kom fram och ville växla en 5-krona. Killen kan väl ha varit i 15-16 års åldern. Jag tittade in i hans ögon och kände nästan hur det högg i hjärtat. Det var bara smärta i dom där ögonen. Sen var den smärtan kommer ifrån kan jag inte svara på. Men jag kom och tänka på det som jag har hört så många gånger, att dessa huliganer är små killar som kanske har det dåligt hemma, är mobbade eller något annat, som vill få ut sin ilska, men vet bara inte hur. Därför hamnar dom i huligangäng, eller liknande.
Efter att killen hade växlat sin 5-krona gick han fram till tuggummiautomaten som vi har ståendes precis innanför dörren. Han stoppade i en krona och fick ett tuggummi. Mogen kille det där, tänkte jag. Inte för att jag kanske är så mogen själv som går och stoppar i kronor i automaten för att sen bli exhalterad över hur en färgglad liten kula kommer nerrullandes genom ett spiralrör, men till skillnad från dom så utger jag mig inte att vara något som jag inte är. Men som jag har fått bevis på; det är ju lättare sagt än gjort, åtminstonde när man är i tonåren.

Suck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0