Kära politiker...

Kära politiker,

Jag är en stackars ungdom som är missnöjd med det land vi lever i. Om du undrar vad en ungdom är, så är det en person som nyligen har gått från att vara tonåring till att börja kunna ta hand om sig själv. Dvs en människa (spelar ingen roll om det är kille eller tjej) som är i åldern 20-27 på ett ungefär. Det finns fler ungdomar än bara jag i Sverige och jag talar för dem alla.

Många av oss har inga jobb. Varför inte då, undrar säkert du, vi som är så graciösa, tåliga, vackra, har bra ben, rynkfria hudar, perfekta bröst (i alla fall tjejerna), mycket energi och allt det där, så kan jag berätta det att vi saknar något som många äldre har; erfarenhet. Var och varannan arbetsgivare kräver att man ska ha gått den och den högskolan och ska ha jobbat i minst 5 år och man ska helst inte vara äldre än 22 år. Därför undrar jag; finns det verkligen sådana människor? Wow, då måste dom vara riktigt geniala och talangfulla. Jag som trodde att det räckte med att vara öppen mot andra människor och visa sin vilja.

Även bostäder finns det ont om. Jag vet att mycket pengar går till viktiga saker som att ge er politiker högre lön, satsa på cheferna inom de stora företagen så även dom får en större lön och bygga flotta lyxlägenheter till dessa människor. Men jag ber dig att tänka om litegrann, alla är inte lika rika och även vi ungdomar har en dröm att en dag kunna flytta hemifrån (och då menar jag inte få en större bo-yta hos mamma) och jag hade blivit jätteglad och jag hade fått ett eget ställe innan jag fyller 45. Men annars kan jag gärna vänta tills jag fyller 50.
Dom sa på tv innan att det saknas 128000 bostäder till oss ungdomar. Och snart kommer det ännu fler, de som är födda på 90-talet är så många mer än oss 80-talister. Det hade varit kul om ni ville satsa på lite billigare lägenheter. Jag förstår att detta kan ta tid och därför kan jag gärna vänta tills jag fyller 60 innan jag flyttar ifrån min mamma. (Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, eller hur?)

Snälla söta rara politiker, hjälp oss! Även om vi är jävligt värdelösa, har vi faktiskt också rätt att få en plats i samhället tycker jag. Vi kan faktiskt lära oss saker, jag menar de flesta ungdomar är självlärda, vi är experter på knark, konsumera alkohol i mängder, använda våra kroppar som vapen mot andra människor, samt vandalisera ställen med stenar och tändstickor. Där ser du, vi kan faktiskt saker!

Många Vänliga Hälsningar
Ronja

Kommentarer
Postat av: Lilly

Haha go Ronja! :D

2009-06-11 @ 13:12:07
URL: http://sojealous.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=sojealous

Bli medlem här så får du garanterat fler besökare. Jag vet för jag har testat och det funkade. :)

2009-06-13 @ 22:39:41
URL: http://sojealous.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0